torsdag 10. mai 2012

MAD MEN

Jeg er hekta! På 60-tallet. Tar meg selv i å ha lyst på en whisky med deilige isbiter til lunsj, Lucky Strike til frokost, og et glass rødvin som middag, mens barna spiser spagetti.

Men alvorlig talt, for en uvitenhet de levde i...

Betty Draper, bitter husmor, røyker i senga, på kjøkkenet, når hun gir mat til babyen, i bilen, sent og tidlig, og rett og slett overalt.....
....men som barn av 70-tallet, husker jeg selv da man klagde over røykfylte biler, og svaret man fikk var at enten fikk man fryse, eller tåle røyken.? Jeg tror vi valgte kulden, men ble vel ikke alltid hørt;-)

Kjekke Don Draper, mystisk mann, hard utenpå, men mykere inni....mmmmmmm!!!




Flotte jenter i 60-talls klær. Ganske pent, men ikke alltid like praktisk.....

Herlige Mad Men gjengen, som man elsker, irriterer seg over, liker, liker ikke, synes synd på, og rett og slett blir litt oppgitt over...men i bunn og grunn er det jo ikke personene man blir oppgitt over, men hvordan det faktisk var på den tiden! Hvor urettferdig det var at jentene ble trakassert, brukt og sett ned på, hvor slitsomt det måtte vært for gutta å ta alt av avgjørelser i ensomhet, og hvor annerledes det egentlig var, bare 50 år tilbake i tid....  




Jeg er glad jeg lever nå, jeg... Takk gode gud for kvinnebevegelsen, for stemmerett, likere lønn, likestilling og ikke minst jeans.(Jeg bruker gjerne kjoler, altså, men ikke hele tiden:-)


Til neste gang,

ha en Mad, men Flott dag

Silje

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar